Oldboy Chan-wook 2003
Mistycyzm, poezja, lata szkolne, futurystyczna sypialnia – to tylko niektóre cuda, jakie wnikliwy widz odnajdzie w produkcji Oldboy. Jest to dreszczowiec z czytelnymi odniesieniami do kompleksu Edypa, ślepego przeznaczenia, hipnotyzmu i fatalizmu, mieszanka wielu gatunków: filmu akcji, dramatu i thrillera psychologicznego. Zyskał więcej wielbicieli niż jakikolwiek inny obraz koreański przed nim. Opowieść jest prostsza i bardziej wciągająca niż w poprzednim cieszącym się popularnością filmie Chan-wook Parka Pan Zemsta (2002). Już sam początek dobrze się zapowiada. Oto pewien mężczyzna spędza piętnaście lat w przymusowym odosobnieniu, gdzie znalazł się bez żadnego znanego mu powodu. Wreszcie ucieka i ma zaledwie pięć dni na odnalezienie porywacza.
Ten okrutny, elegijny film powstał na podstawie japońskiej kreskówki manga, autorstwa Garona Tsuchiyi. Aktor Min-sik Choi, który nawet w najbardziej niebezpiecznych scenach nie potrzebował kaskadera, długo przygotowywał się do roli Dae-su, nieszczęsnej ofiary porwania, który w pozbawionym okien więzieniu drąży dziurę w ścianie wysokościowca. Odzyskawszy wolność, niczym hrabia Monte Christo, poprzysięga zemstę na porywaczu, który pozbawił go córki, żony, a właściwie i życia. Główny bohater stał się maszyną do zabijania, koreańską wersją Charlesa Bronsona, w budzącej grozę peruce. Zaprzyjaźnia się z piękną szefową kuchni z baru sushi (Hye-jeong Kang); zjada dla niej żywego kalmara, po czym pada nieprzytomny na kontuar. W tym stylu nakręcone zostały wszystkie sceny w Oldboyu. Akcja filmu rozwija się szybko, z częstymi scenami retrospekcyjnymi. Ujęcia walki zachwycają innowacyjnością, a wszelkie okrucieństwo wynika z samej treści. Oldboya, mimo jego brutalności, należy raczej zaliczyć do gatunku czarnej komedii, łączącej w sobie elementy thrillera o mafii i opowieści o zemście.
Po ogłoszeniu werdyktu jury w Cannes, które przyznało reżyserowi główną nagrodę, twórca filmu zaskoczył zgromadzonych przemówieniem, w którym uroczyście podziękował aktorom i całej ekipie, a także czterem kalmarom, które poświęciły życie, żeby mogła powstać słynna scena w barze sushi.
Korea Południowa 120 min, kolor Język: koreański Produkcja: Dong-ju Kim, Seung-yong Lim Scenariusz: Jo-yun Hwang,Chun-hyeong Lim, Joon-hyung Lim, Chan-wook Park, G aron Tsuchiya Zdjęcia: Jeong-hun Jeong Muzyka: Yeong Wook Jo, Antonio Vivaldi Obsada: Min-sik Choi, Ji-tae Yu, Hye-jeong Kang, Dae-han Ji, Dal-su Oh, Byeong-ok Kim, Seung-Shin Lee, Jin-seo Yun, Dae-yeon Lee, Kwang-rok Oh,Tae- kyu ng Oh Festiwal Filmowy w Cannes: Chan-wook Park (Główna Nagroda Jury), Chan-wook Park (nominacja do Złotej Pa’my